Aktuální počet volných míst v OmegaKlubu: 12

Zájemci o členství, více info zde

NORDIC WALKING...tak trochu jiná chůze

18. 6. 2011


Často se setkávám s otázkou, co je na chůzi s holema tak zvláštního? Jaké jsou vlastně vhodné? Jak se ten pohyb správně jmenuje? A není to vhodné spíše pro důchodce?
Dnešní téma bude tedy o nordic walking. U nás je tato pohybová aktivita zatím v plenkách, ale ostatní naši sousedé její účinek a kouzlo už poznali. Nechme se tedy inspirovat.

Nordic walking
Nordic walking neboli severská chůze je moderní, rychle se rozvíjející pohybová aktivita, založená na aktivní chůzi se speciálně upravenými chodeckými holemi. Jde o přirozený pohyb, který může vykonávat každý bez ohledu na věk, pohlaví, trénovanost…Na své si tak přijdou jak vrcholoví sportovci, tak začátečníci v pokročilém věku. Nordic walking není finančně náročná a můžete ji provozovat v každém ročním období.

Historie
Nordic walking vznikla nejprve jako tréninková metoda běžkařů kolem roku 1930. Nordic walking jako aktivita pro širokou veřejnost se zrodila v roce 1988 v Helsinkách, kde se měla konat soutěž v běhu na lyžích. Díky nedostatku sněhu organizátoři závodu zvolili alternativní řešení. Uskutečnil se závod, kde soutěžící vyrazili na trať pouze s holemi. Tímto závodem byl nevědomky položen základ nové pohybové aktivity. Zmínky o provozování Nordic Walkingu byly zaznamenány v první polovině 90.tých let i ve Spojených státech pod názvem „Pole Walking“.
Postupem času se chůze s holemi stala natolik oblíbenou, že už nebyla jen součástí tréninků běžkařů, ale stala se předmětem zájmů mnoho volnočasových a sportovních středisek a brzy se z Finska přesunula do celého světa. Dnes se používá i jako rehabilitační aktivita po úrazech a operacích koleních kloubů a svalů, kyčlí, dále je využíván při léčbě obezity atp.
Zásadním zlomem ve vývoji nordic walking bylo vyrobení speciálních holí, určené právě jen pro tuto aktivitu. První takto specifikované hole vyrobila finská firma Excel v roce 1997.

Rozdíl mezi trekkingovými (turistickými) holemi a holemi na nordic walking
Trekkingové hole – jsou určeny pro turistiku, tedy, aby „ulehčovali“ chůzi v terénu (především při výstupech a sestupech), šetřily tak naše klouby a celé dolní končetiny.
Hole pro nordic walking – mají zintenzivnit náš pohyb, tím, že zapojujeme horní polovinu těla a protahujeme krok…..od trekkingových holí se liší svojí konstrukcí (jsou lehčí, mají odlišné poutko, rukojeť a botičku).

Přednosti Nordic walking, rozvíjení svalových skupin, pro koho je určená
Jde o pohybovou aktivitu, která je vhodná pro muže i ženy, pro ty, kteří mají rádi pohyb a pobyt v přírodě a chtějí zlepšit svojí kondici.
Základní výhodou nordic walking je vyšší intenzita zatížení při nižším vnímaném úsilí.

Další přednosti severské chůze oproti běžné chůzi: 
• přibližně o 20 % vyšší energetický výdej,
• o 15 % vyšší tepová frekvence,
• zapojeno až 90 % svalů celého těla,
•  zvýšení stability, snížení zatížení kloubů dolních končetin,
• zlepšení rozsahu pohybu.

Jak vybrat hole pro nordic walking
Při výběru holí na Nordic walking musíme dodržovat určitá pravidla. V prvé řadě nepoužívejte hole lyžařské nebo trekkingové, jejichž konstrukce neodpovídá nárokům, které jsou kladeny na severskou chůzi. Dále je nutné se rozhodnout jaký typ holí budeme na nordic walking používat. Hole mohou být teleskopické (mají své nesporné výhody při transportu a skladování) nebo hole jednodílné (pevné a odolné).
Při výběru délky holí postupujeme dvěma způsoby. První možnost: postavíme se rovně zpříma, chytíme ručku hole a úhel v lokti by měl svírat 90°(pravý úhel). Druhou teoretickou variantou je výpočet podle vzorce: délka hole = výška postavy (v metrech) x 0,68.  U začátečníků se všeobecně doporučují spíše hole kratší, které umožňují rychlejší zvládnutí správné techniky. Pro nákup holí doporučujeme navštívit obchody s outdoorovým vybavením, ceny základních modelů začínají na sedmi stech korunách.  

Technika nordic walking 

Technika NW po rovině:
• trup je v mírném předklonu a hlava v prodloužení těla,
• pohled směřuje přibližně 20 m dopředu,
• záda jsou rovná s rameny posazenými vzadu a dole,
• hruď se snažíme nechat uvolněnou, aby střídavý pohyb horních končetin v ramenním kloubu byl plynulý,
•  dochází k opačné rotaci pánve a ramen, střed rotačních pohybů se oproti běžné chůzi posunuje více do stran.

Práce horních končetin: Horní končetina přechází plynule dopředu a nahoru s postupným ohnutím v lokti až do fáze opory o hůl, hrot hole se zapichuje na úrovni paty chodidla přední dolní končetiny nebo mírně za ní. Hůl by se neměla dostat za vertikální osu danou zápěstím horní končetiny. Je důležité, aby se během přenosu síly z hůlky a pohybu horních končetin výrazně nezvedalo rameno. Ve stejném okamžiku protější horní končetina dokončuje odpich ze zapažené a v lokti propnuté končetiny. Prsty svírají rukojeť hole pevně, ale v závěrečné fázi odpichu, kdy je horní končetina zapažená a loket propnutý se dlaň otevírá a odrazová síla je přenášena přes poutko. Ruce se míjejí mírně před tělem.

Práce dolních končetin: Krok začíná odrazem z přední části chodidla zadní nohy, která směřuje dopředu. Tato končetina je v konečném pohybu propnutá v kolenním kloubu. Druhá dolní končetina je před tělem a při došlápnutí je v mírném pokrčení v kolenním kloubu. Hmotnost těla je rozložena mezi zadní dolní končetinu a hůl přední horní končetiny. Poté se zadní dolní končetina pohybuje dopředu a nahoru a zároveň se horní přední končetina napíná v loketním kloubu a odráží se. Celá souhra pohybů při severské chůzi, díky odpichu a odrazu chodidla na opačné straně těla ve stejný okamžik, je popisována jako ,,křižmochodní“ pohyb. Po dokončení kroku a odpichu se celý cyklus opakuje v obráceném pořadí.

Technika NW z kopce:
Technika je rozdílná hlavně ve výrazném zkrácení kroku a díky ní neustále pokrčeným kolenům se snižuje těžiště těla. Odpich holemi je menší, ale díky přenosu hmotnosti těla na hole odlehčujeme kloubům dolních končetin.

Technika NW do kopce:
Chůze do mírného kopce je nejideálnější pro nácvik správného používání holí. Při chůzi do kopce musíme zvětšit předklon trupu a zkrátit krok. Větší nároky jsou kladeny na svaly horní poloviny těla a svaly zadní strany stehen a lýtek.                          

Pokud se vám zatím zdá venku dost nevlídné počasí, zkuste se připravit na jarní pohybové aktivity ve fitness centru. Ideální trénink je na běhacím páse, kde můžete provozovat rychlou kondiční chůzi „do kopce“, lehký jogging nebo si dát pořádně do těla. Nebo využijte „běžkový trenažér“ (orbitrec, eliptical), kde zapojíte efektivně i ruce a celou horní polovinu těla.

pondělí - neděle 6:00 - 23:00
potřebujete více informací? 
   585 205 700    585 205 800
MČR I.VT FISAF 2018

MČR I.VT FISAF 2018

09. 10. 2018
5.-7. října se konalo třídenní Mistrovství ČR ve sportovním aerobiku a fitness týmech. Do boje vyrazilo 10 děvčat z AK OLOMOUC! více »
První podzimní závod FISAF I.VT Praha Petřiny

První podzimní závod FISAF I.VT Praha Petřiny

26. 09. 2018
Testování formy před MČR a MS proběhlo tento víkend v Praze. AK OLOMOUC je připraveno:) více »
 

Zrušení saunových ceremoniálů

25. 09. 2018
Zrušení saunových ceremoniálů více »
INSTITUT ESTHEDERM + PREZENTACE + SPOUSTA DÁRKŮ!

INSTITUT ESTHEDERM + PREZENTACE + SPOUSTA DÁRKŮ!

10. 09. 2018
INSTITUT ESTHEDERM + PREZENTACE + SPOUSTA DÁRKŮ! více »
Přijďte si zatrénovat s 2. Mužem roku 2018!

Přijďte si zatrénovat s 2. Mužem roku 2018!

07. 09. 2018
více »
Další akce a novinky »

On-line rezervace

  • POZOR - změna v rezervačním systému:

    V rámci zrychlení procesu načipování klientů dochází ke změně v systému při vyhledávání shodných jmen. Klienti, kteří při svém přihlášení do on-line rezervační systému zadávali číslovku ke svému příjmení ji již zadávat nemusí.

Partneři

© OMEGA centrum sportu a zdraví, Olomouc Webdesign, Eshop a Online Rezervační Systém - ESMEDIA Interactive s.r.o.
Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas. Více informací Rozumím